Rumunsko - Transylvania

Letmý pohľad do kalendára koncom júla vnukol myšlienku na realizáciu už dlhšie zamýšľaného, no  stále odkladaného výletu do Rumunska. Štátny sviatok 5.7. padol vhod a tak predĺžený víkend v Rumunsku dostával reálnejšie kontúry. Nakoľko rozhodnutie vybrať sa do tejto krajiny padlo tak 7 dní pred samotným odchodom, nebolo veľa času na dôkladnejšiu prípravu. Akurát sme zbalili stany, spacáky, nejaké to jedlo, varič, sáčkové polievky, paštéty a exotika v Rumunsku sa mohla začať.

Trasu tohto mini výletu sme volili v skorých ranných hodinách z Košíc cez Miskolc a Debrecen do Oradey. Odtiaľ potom cestou č. 76 smerom na mesto Deva, odkiaľ sme pokračovali smerom na Sibiu.

Táto časť cesty bola dosť zaujímavá, nakoľko v horských oblastiach okolo mesta Stei asi na úseku 80 km prerábali cestu. Samé rozkopávky, semafory, zúžená cesta - proste čulý stavebný ruch. Iste - výsledok týchto prác ocenia všetci, ktorí budú touto už zrekonštruovanou cestou prechádzať o nejaký ten rok... Nám to však trochu oddialilo príchod do cieľovej destinácie.

Cesta z Devy do Sibiu však už bola ďaleko pohodlnejšia, dokonca sme využili aj diaľničný objazd samotného Sibiu. Tu sme ešte zbehli do obchodného centra a nakúpili posledné zásoby a vybrali sme sa smerom do hôr.

Ešte k tomu obchodnému centru - našinec možno pokrúti nosom - že čo už za obchodné centrá majú v Rumunsku. No čudovali by ste sa - konkurovať môžu ktorémukoľvek OC v našich končinách.

No ale poďme teda do hôr - kôli nim sme sem merali cestu. Asi tak 40 km juho-východne od Sibiu sme odbočili na cestu označovanú ako 7C - Transfagarašskú magistrálu.

NP Fagaras

Na 25 kilometrovom úseku nás čakalo prevýšenie cca 1500 metrov. Cieľ nášho výletu - Lacul Balea - ležal v nadmorskej výške 2030 m.n.m. Prejazd touto cestou stál za to.

Lacul Balea

Nakoľko slnko už bolo tesne nad obzorom, tak sme sa presunuli na druhú stranu cesty a rozložili si stany a uvarili večeru, dali jedno pivko a zaľahli do spacákov, aby sme mohli na druhý deň skoro ráno začať hrebeňovku v NP Fagaras.

Stanovačka

Na druhý deň ráno sme zbalili stany, a vydali sa na hrebeňovku. Plán cesty bol vystúpať na hrebeň a po červenej trase pokračovaovať až po najvyšší vrch Moldoveanu (2544 m.n.m.). Avšak kôli problémom s členkom museli dvaja členovia predčasne ukončiť putovanie za najvyšším vrchom Fagarasu.

My sme pokračovali hrebeňom po červenej značke. Ešte hneď z rána sme mali takého krásne výhľady.

Cestou ďalej po hrebeni sa začalo z juhu zaťahovať a v doline asi aj trochu spŕchlo, nakoľko hore na hrebeň sa valili oblaky vodnej pary...

Po 9 hodinách šľapania sme boli natoľko unavení, že sme radšej zvolili prerušiť výstup na Moldoveanu a radšej sme zišli a prenocovali na horskej chate - Cabana Podragu.

Čo bolo zaujímavé na tejto horskej chate - tak to boli somáre. Mali ich tam hádam aj zo 10 kusov. Tieto somáre využívali na vynášanie tovaru na chatu. Bohužiaľ, škoda, že ich taktiež nevyužívali na znos odpadkov. Je smutné, že odpadkami sa to v tomto krásnom prostredí okolia chaty len tak hemžilo.

Osol

Na druhý deň skoro ráno nás čakala cesta späť na Lacul Balea. Z chaty - Cabana Podragu - sme volili cestu modrou značkovanou trasou. Cesta viedla cez tri kopce do troch dolín. Takže po včerajšej hrebeňovke nás čakalo 3 x za sebou vystúpať do výšky okolo 2200 -2300 m.n.m. aby sme potom mohli klesnúť na cca 2000 m.n.m. Výhľady však stáli za to.

Ráno z chaty Podragu

Po nejakých 6 hodinách sme boli na predposlednom kopci pred zostupom k jazeru Balea, odkiaľ bol krásny takmer kruhový výhľad na celé pohorie Fagaras.

Po týchto výhľadoch už len ostalo zopár výškových metrov vystúpať do sedla nad jazero Balea a potom už len zostúpať k samotnému jazeru.

Lacul Balea

Krásny, slnečný sobotný deň si prišlo do tejto destinácie vychutnať nielen množstvo turistov, ale aj vyznávačov adrenalínovejších športov - rogalisti. Vďaka vynikajúcej termike mohli plachtiť nad sedlom veľmi dlho...

Nakoľko naši dvaja kolegovia trávili deň v okolí jazera a mali čas naštudovať sprievodcu podrobnejšie, vymysleli ešte návštevu hradu, kde svojho času požíval ujo Dracula. Prvotné informácie hovorili o tom, že je to len cca 50 km od jazera Balea. Takže sme sa zbalili a išli pozrieť spomínaný hrad. Po 50 km sme doralizli k obrovskej priehrade, za ktorou po zopár km sa nachádzala aj zrúcanina akésiho hradu. To sa však nepodobalo na to, čo bolo zobrazené v knižke.

Takže sme naštartovali navigáciu a zadali mesto, v ktorom sa predmetný hrad má nachádzať. Navigácia zahlásila, že je to tak 130 km a skoro 3 hodiny cesty! Z tejto informácie som bol najprv trochu zmätený a hovoril som si, že to je nejaká blbosť s časovým posunom. Bohužiaľ, navigácia bola v tomto bezchybná. Po zopár kilometroch sme zistili, prečo je to tak... 70 km cesty plnej výtlkov, hrboľov - proste celé zle. Za každou zákrutou som si hovoril, že už to končí... Takáta hrozná cesta skončila v mestečku Campulung, odkiaľ to už bolo omnoho lepšie.

K večeru sme sa teda doteperili do mestečka Bran, kde to ešte okolo 21.00 hod celkom žilo. Sprievodca písal o príjemnom kempe - Vampire Camp, ktorý sa nám po krátkej chvíli podarilo nájsť.

V nedeľu ráno sme sa teda vybrali k hradu, avšak sprístupnený bol až od 9.00 hodiny, čo nám trochu nabúralo plány, nakoľko nás ešte čakalo necelých 700 km = cca 10 hodín čistej jazdy.

Hrad sme si len vyfotili spoza plota a smerovali sme cez Brasov, Cluj-Napocu a Oradeu domov.

Draculov hrad - Bran

Toť náš 4 dňový výlet do malebného Rumunska. Určite, ak ešte bude príležitosť a hlavne dostatok času, tak sa do tejto destinácie vrátime...

Milan Černický

človek snažiaci sa žiť v tomto hektickom svete Zoznam autorových rubrík:  FotoblogSúkromnéNezaradené